تدارک یک اول مه با شکوه

در پاسخ به یک سوال برای تدارک برگزاری یک اول مه با شکوه در ایران

کارگر کمونیست: شهرهای کردستان بویژه سنندج همواره یک کانون داغ برگزاری روز جهانی کارگر بوده است، امسال در تدارک این روز تاکید شما چیست؟

عبدل گلپریان: برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در شهرهای کردستان بویژه در سنندج سنت جا افتاده ای است که از اوایل دهه شصت خورشیدی با شرکت و حضور کارگران و مردم برای گرامیداشت این روز در خیابان و در سالن ها، هر سال برگزار می شود. فضای چپ اجتماعی، اعتراضی و سیاسی شهرهای کردستان درعطف توجه به روز جهانی کارگر هموار کننده ابراز وجود قوی تر فعالین کارگری و بخشهای مختلف مردم مزدبگیر در کردستان بوده است.

با توجه به فضای اعتراض اجتماعی در سراسر کشور و در شهرهای کردستان در سال ۱۴۰۰، برگزاری روز جهانی کارگر امسال می تواند در قامت متفات تری از سالهای گذشته برگزار شود. از این رو می توان بر این نکات تاکید بیشتری گذاشت:

از هم اکنون میتوان و باید گفتمان برگزاری روز جهانی کارگر که روز مهم اعتراض در تمام محیط های کار است را در همه جا به راه انداخت. با شعار نویسی بر در و دیوار شهرها، با تهیه بنر گرامیداشت اول ماه مه روز جهانی کارگر، با انتشار پیامهای صوتی و تصویری در گرامیداشت این روز و با ایجاد فضایی به رنگ و بوی روز جهانی کارگر، و با بکارگیری هر گونه ابتکار و خلاقیتی می توان به استقبال روز جهانی کارگر رفت.

فراخوان فعالین و تشکلهای کارگری برای شرکت هرچه وسیع و گسترده تر مزدبگیران، معلمان، بازنشستگان، کارگران شهرداری ها، پرستاران، بیکاران، کولبران و توده مردم برای شرکت در برگزاری یک اول مه قدرتمند در کردستان اهمیت بسزایی دارد. فعالین جنبش کارگری در کردستان برای ایفای نقش پیشرو و پیشتاز خود در روز جهانی کارگر تجارب و دستاوردهای ارزنده ای دارند و باید همه آن تجربیات را بکار گرفت و اول مه را به یک روز اعتراضی اجتماعی و با شکوه تبدیل کرد.

روز جهانی کارگر تنها روز کارگران نیست بلکه روز تمامی بخشهای مختلف مردم معترض و به زیر خط فقر رانده شده در جامعه است. باید در  اول ماه مه کار را در همه جا تعطیل کرد و این روز را به یک روز جشن عمومی و سراسری تبدیل کرد. قطعنامه ها و بیانیه های اول مه  که مطالبات کارگران و کل جامعه را دربر می گیرد، باید به عنوان کیفرخواست ۹۹ درصدی ها علیه یک درصدیهای حاکم منعکس شوند و در اعتراضات همچون پرچم مطالباتی برافراشته شده و بدرخشند.

قطعنامه ها و بیانیه های مشترک نهادها و تشکلهای کارگری با امضای بخش های مختلف معترض جامعه میتواند شکلی از قدرت نمایی متحد کارگران و مردم معترض  در برابر  سیستم سرمایه داری وحشی حاکم باشد. باید به تدارک چنین روزی برویم

برگزاری جشن و سرور یکی دیگر از اقدامات جا افتاده روز جهانی کارگر در شهرهای کردستان و در همه جا است. برپایی مراسم شادی و پخش گل و شیرینی در محلات و در مراکز شهرها تا نواختن موزیک و تئاتر خیابانی که در کردستان روش جا افتاده ای است، همه و همه می تواند زینت بخش روز جهانی کارگر باشد.

با توجه به فضای پر التهاب سیاسی، اعتراضی  و خشم و تنفر کل جامعه از حاکمیت، می توان انتظار داشت که امسال روز جهانی کارگر در ابعاد و قامتی متفاوت از سالهای قبل ظاهر شود و مهر خود را بر جنبشهای اعتراضی در کل جامعه بکوبد.  به امید برگزاری یک اول مه قدرتمند، اجتماعی و توده ای.

۱۵ فروردین ۱۴۰۱