ششمین روز اعتصاب کارگران فولاد

اعلامیه حزب حکمتیست – ٣

ششمین روز اعتصاب کارگران فولاد

مذاکرات بی نتیجه امروز 

امروز پنجشنبه ٧ دیماه ١۴٠٢، کارگران گروه ملی فولاد اهواز ششمین روز اعتصاب خود را با تجمع در محل شرکت برگزار کردند. کارگران علیه بانک ملی بنگاه دار شعار میدادند؛ “بانک ملی حیا کن گروه ملی را رها کن”. کارگران از جمله خواهان عزل علی محمدی مدیر عامل و خلع ید از بانک ملی هستند. 

بدنبال بی نتیجه ماندن مذاکرات سه شنبه شب ۵ دیماه شورای تامین شهر اهواز با تعدادی از کارگران، امروز پنجشنبه ٧ دیماه هیئتی مرکب از نماینده اداره کار استان خوزستان، نمایندگان بانک ملی و چند نهاد دولتی و امنیتی برای مذاکره به محل مجتمع فولاد آمدند. کارگران نیز نمایندگان منتخب مجمع عمومی را برای مذاکره با این هیئت فرستادند. جلسه ماراتنی و پنج ساعته مذاکرات نمایندگان کارگران فولاد با نمایندگان بانک ملی و شرکا تماما بی نتیجه ماند. هیئت بانک ملی درست مانند علی محمدی مدیر عامل بی ادب و پرخاشگر ظاهر شدند و بیشتر قصد مرعوب کردن کارگران را داشتند تا پیدا کردن راه حلی برای پاسخ دادن به مطالبات آنان. این مذاکرات و سخنان نمایندگان بانک ملی و هیئت کارفرمائی نشان داد که قرار نیست از سود و رکورد تولید فولاد اُکسین سهمی به کارگر فولاد و خواست همسانسازی و افزایش دستمزد و طبقه بندی مشاغل برسد. برعکس، از یکطرف با تهدید و بی احترامی به کارگران ظاهر میشوند و از سوی دیگر نگران ادامه اعتصاب و توقف تولید و کاهش سودهای نجومی شان هستند. 

کارفرمایان و نمایندگان بانک ملی خواهان کوتاه آمدن کارگران از حقوق خود شدند. بانک و کارفرما نمیخواهد از سهم شیر خود کوتاه بیاید و انتظار دارد کارگران به فقر و تبعیض و سرکوب رضایت دهند و حتی حقوقی که قانون برسمیت شناخته را بنفع سرمایه دار زالو نادیده بگیرند. نمایندگان بانک و کارفرما وقیحانه میگویند برده میخواهیم و آن هم ارزان و مطیع! اما وقتی همین بردگان ماشین ها را خاموش میکنند تب و لرز میگیرند، از ضرر مالی در اعتصاب میگویند و بقول کارگران کاسه گدائی شان را جلویمان می گذارند. هدف این سردواندن ها و بی توجهی به خواستهای کارگران، فرسایشی کردن اعتصاب و خسته کردن کارگران و تلاش برای به هم ریختن اتحاد شکوهمند آنهاست. 

اما کارگران فولاد باتجربه اند، مثل فولاد محکم اند، اتحادشان بالاست، اعتصاب های طولانی داشته اند و جواب تاکتیک فرسایشی کردن اعتصاب را در آستین دارند. مذاکرات طولانی و بی نتیجه امروز و رفتار بی ادبانه هیئت بانک ملی و کارفرما، بر عزم جدیتر کارگران برای بیرون انداختن علی محمدی و خلع ید از بانک ملی تاکید میکند. کارگران گروه ملی هنوز تمام نیرویشان را بمیدان نیاوردند و هنوز تا میدان بقائی جلوتر نیامده اند. باید روزهائی را انتظار کشید که کارگران اعتراض گسترده شان را به مرکز شهر اهواز بیاورند تا از خروش متحد و اراده پولادین شان کاخ های سرمایه داران برخود بلرزند. 

مرگ بر جمهوری اسلامی!

آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٧ دیماه ١۴٠٢- ٢٨ دسامبر ٢٠٢٣