انفجار در معدن رزمجاه طرزه دامغان ، جنایت سریال سرمایه داران علیه کارگران ادامه دارد

اعلامیه حزب حکمتیست

انفجار در معدن رزمجاه طرزه دامغان

جنایت سریال سرمایه داران علیه کارگران ادامه دارد

دیروز یکشنبه ۱۲ شهریور حوالی ساعت ۷ عصر انفجاری در معدن زغال سنگ رزمجای غربی طرزه در دامغان رخ داد که به محبوس شدن کارگران در عمق ۷۰۰ متری منجر شد. در این انفجار ۶ کارگر جانباختند و تعداد دیگری مسموم و زخمی شدند. امروز دوشنبه ۱۳ شهریور با کمک کارگران و گروه های امداد پیکر بی جان کارگران را از معدن بیرون آوردند. آقایان بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی ‌صفت کارگرانی هستند که در این فاجعه جانشان را از دست دادند.

رضا هاشمی استاندار دامغان با وقاحت ویژه یک سرمایه دار از «مدیریت در این فاجعه و خروج تجمیع گاز دی اکسید کربن برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ» سخن میگوید. ظاهرا به قتل رسیدن شش کارگر و زخمی و مسموم شدن تعداد بیشتری فاجعه نبوده است. آنها که از عصبانیت کارگران و خانواده هایشان وحشت کردند میگویند «فعالیت ‌نکردن موقت معدن نباید به معیشت و پرداخت دستمزد نیرو‌های شاغل در آن لطمه وارد کند و با سرعت و دقت ایمن‌سازی پیگیری و مدیران مربوطه دستمزد کارگران در آن ایام را پرداخت کنند». در این میان پیمانکار معدن ظاهرا هیچ مسئولیتی در این فاجعه ندارد و وعده سرخرمن دادن برای ایمن سازی تنها نقش صدا خفه کن و جلوگیری از اعتراض کارگران و خانواده هایشان را دارد. 

انفجار معدن رزمجاه طرزه یکی دیگر از فجایع مستمر در معادن ایران و ادامه قتل سریال سرمایه داران در محیطهای ناامن کار علیه کارگران است. پیمانکار زالو، معدنچی را بدون وسائل ایمنی کار و بدون تعبیه سیستم های ایمنی خروج گاز و تشخیص مخاطرات به عمق معدن میفرستد تا برای سرمایه دار سنگ معدن استخراج کند. هر روز فاجعه ای رخ میدهد و هر روز شاهد این تشبثات هستیم و کمترین اقدام برای ایمن سازی محیط کار صورت نمیگیرد و بطور متوسط روزانه شش کارگر در محل کار به قتل میرسند. 

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ضمن ابراز همدردی با خانواده های کارگران جانباخته و همکاران آنها اعلام میکند که اطلاق «حوادث کار» به این فجایع نادرست و پوششی برای عادی جلوه دادن یک جنایت سریال و خاموش و قانونی کارفرمایان علیه کارگران است. عنوان این فجایع «قتل عمد سرمایه داران در محیط ناامن کار» است. قتلهائی که بدلیل سودجوئی سرمایه دار و فقدان وسائل ایمنی کار رخ میدهد. «حوادث کار» اسم رمز یک جنایت سریال سرمایه داران علیه کارگران است و اگر نیمچه عدالتی معنا داشت، می بایست مسببین این قتلها را محاکمه و محکوم میشدند. حزب از کارگران و مردم دامغان دعوت میکند علیه پیمانکار و صاحب معدن و مسئولان استان دست به اعتراض بزنند و در مراسم تشییع کارگران جانباخته وسیعا شرکت کنند. 

مرگ بر جمهوری اسلامی

آزادی، برابری، حکومت کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ – ۴ اوت ۲۰۲۳